Via bro av spaghetti til studier på NTNU

Elev bruker måleinstrument - Klikk for stort bildeEirik Leknes arbeider mye på Vassdrags- og havnelaboratoriet på NTNU. Det drives i samarbeid mellom Institutt for vann- og miljøteknikk (IVM) og SINTEF Byggforsk. Idun Haugan, NTNU På Kongsgård fikk Eirik vite hva han skulle bruke sin ubendige nysgjerrighet til.

Steinveggene er mange hundre år gamle. I dette rommet forsøker unge mennesker å finne på noe nytt. Og det var her Eirik Leknes ble vist veien videre.

I en time i faget teknologi og forskningslære på Kongsgård står Eirik med en pakke spaghetti i hånden. Han er ikke sulten, og han har ikke tenkt å koke italienerpinnene.

Isteden binder han spaghettien sammen i trekanter, han hever limpistolen, fester trekantene til hverandre, og snart har han bygd en bro. Inspirasjon fikk han fra en engelsk ingeniør som har konstruert mye fikst og flott.

- Nysgjerrighet var det viktigste i faget teknologi og forskningslære. Nysgjerrig har jeg alltid vært, forteller Eirik. Han kunne lure på hvorfor det kommer lys i ei lyspære, han kunne lure på hvorfor vann strømmer som det gjør.

Hvor skulle han gå med sin vitebegjærlighet? Du må bli ingeniør, erklærte hans lærer Tore Karl Olsen på Kongsgård, og dermed bar det til NTNU, der Eirik kom til å bale med store tanker. Vannkraft ble nemlig emnet for masteroppgaven på linjen for bygg og miljøteknikk.

Etter sivilingeniøreksamen våren 2016 er Eirik dette året vitenskapelig assistent på NTNU. Stavangermannen fikk jobben i konkurranse med minst to godt kvalifiserte søkere fra årets kull, opplyser Leif Lia, professor på Institutt for vann- og miljøteknikk.

Fortsatt arbeider Eirik en del med vannkraft. De veldige kreftene i vannet, de enorme anleggene og den fornybare energien som produseres, har alltid fascinert ham.

Stavanger katedralskole er kjent som billettkontor til NTNU, noe Eirik kan bekrefte. I de første par årene i Trondheim kunne han gå bortover en korridor og støte på 15 gamle kjente fra skolen.

- Nå er åtte av ti elever i Vg1 på Kongsgård jenter. Kan en få tak i flere gutter ved å gjøre realfagtilbudet bedre kjent?

- Det kan hende. Lærerne er veldig gode og engasjerte. Flere av mine hadde doktorgrad. Men ikke alle gutter som er flinke nok til å komme inn på skolen, interesserer seg for realfag. For eksempel samfunnsfag appellerer sterkere til noen, og det gjelder å rekruttere dem også, sier Eirik Leknes.