Ferdighetsprøver

Alle som søker musikk, dans og drama (som førstevalg), inviteres til en ferdighetsprøve. Denne prøven er frivillig og kan gi ekstra poeng (0, 7 eller 15). Prøven avholdes i første del av mai. Du vil motta en SMS midt i mars med nærmere informasjon. Husk at du aktivt må melde deg på.

Musikk

Det er satt av 15 minutter til hver ferdighetsprøve. Det er to til tre lærere tilstede.

• Du framfører ett eller to stykker (til sammen max 8 minutter), enten solo eller med akkompagnement (playback eller andre musikere).
  • For sangere skal en av sangene være norsk og den synges a cappella - uten instrumentalkomp eller playback.
  • Samtale med lærerne om motivasjon og musikalsk bakgrunn.

OBS: Vi oppfordrer søkere til å ordne med akkompagnement selv.

Har du ikke akkompagnatør eller lurer du på noe, ta kontakt med Åshild Solberg:

Trommis med lærer - Klikk for stort bilde

Dans

Ferdighetsprøven er todelt: en felles danseprøve og en individuell samtale. Alle må være med på begge delene. Prøven vil være på en ettermiddag/kveld. To dansepedagoger leder opptaksprøven.

Felles del:

• Dere får en felles oppvarming som ledes av dansepedagog. Deretter danseklasse med elementer fra klassisk ballett, jazzdans, samtidsdans og improvisasjon. Deltakerne deles i større og mindre grupper og klassen varer ca. 2 timer.

Individuell del:

• Samtale med dansepedagogene om motivasjon og danseerfaring.

Drama

Ferdighetsprøven vil være todelt:

Felles del:

Dere vil først ha en felles oppvarmingsøkt med fokus på fysisk arbeid, samspill og konsentrasjon. Denne ledes av våre teaterpedagoger og vil vare ca. 30 minutter.

Individuell del:

Monolog: Etter den felles økten, framføres monologer individuelt. Du velger én av tekstene fra rullegardinmenyen under.

Selvvalgt del: Etter framføring av monologen, har du anledning til å framføre noe du selv har valgt innen teater, dans eller musikk, eller noe annet du har lyst til å vise oss. Max 2 minutter.

Samtale: Det vil bli gjennomført en kort samtale med hver enkelt søker på ferdighetsprøven, hvor vi snakker litt om din bakgrunn og motivasjon for å søke hos oss.

Monologer til ferdighetsprøve

Obs: Velg kun én tekst.

Alle monologene i én fil (PDF, 314 kB)