Elevene trodde det skulle bli en vanlig spansktime. Så gjorde lærer Ellen noe uventet.

Lærer med spansk vifte - Klikk for stort bildeEtter en rask spasertur til jobb må Ellen Mihle Sele alltid kjøle seg med sin spanske vifte. - ¡Hay una sorpresa!
- Dette er en overraskelse.

Spansklærer Ellen Mihle Sele betrakter elevene halvt triumferende, halvt unnskyldende. Uten forvarsel kaster hun Vg3-gruppen ut i språkkonkurransen iLcompetition.

Nå er ikke disse elevene uvant med overraskelser. Ellen Mihle Sele må sies å være en av Katedralskolens mest sprudlende og sprellende lærere. Med sang og dans fører hun ofte sine disipler inn i det spanske språks irrganger.

I tevlingen elevene nå skal delta i under mild tvang, deltar tallrike skoler i Skandinavia. Nå skal 14 hoder i klasserommet på Kongsgård vise hva de duger til. Det skjer ikke uten sukk.

To elever jobber med datamaskiner. Lærer i bakgrunnen. - Klikk for stort bilde- Puh, denne konkurransen var vanskelig, synes Eliah Sand (3STB) (t.v.) og Aksel Finnesand (STB). I ryggen har de spansklærer Ellen Mihle Sele. Vrient

- Dette var vanskelig. Her spørres det etter geografi, historie og annen kultur i tillegg til staving, grammatikk og språklige vendinger, forteller Kaja Hjertenes etter 45 minutters grubling.

Hun går i 3MDF (musikklinjen) i Bjergsted, men tilhører gruppen av elever som tar spansk III, et programfag (valgfag) i Vg3 med fem ukentlige timer. For dem får hun et ekstra poeng ved opptak til videre studier.

- Det er veldig kjekt å ha denne fordypningen i spansk, synes Kaja. Til høsten går hun enda dypere, da som student på et ettårig opplegg i Barcelona, i regi av Høyskolen Kristiania, med spansk og filosofi på timeplanen.

Jente ser konsentrert på pc-skjem - Klikk for stort bildeSom bartender på ei strand fikk Kaja Hjertenes sin første spanskopplæring. Bartender

Sine første gloser uttalte Kaja på ferie med familien i den spanske landsbyen Mojácar sør i landet. På en strand i nærheten var hun bartender. Dessuten lærte hun turister å stå på vannski og wakeboard, men da vel å merke uten å servere elevene et par Screwdrivers for å holde hodet over vannet og nervene under kontroll.

Full kontroll har Ellen Mihle Sele når hun forteller om de spanske verbenes mange bøyningsformer. Heldigvis trenger ikke elevene kunne alle. Flinke og engasjert er gruppen i spansk III, synes hun, og lærerens entusiasme smitter raskere enn Corona-virus.

- Spansk er det vakreste språket i verden, ren musikk i ørene, sprudler Ellen. Å beherske et språk ikke så mange andre kan, er moro for elevene, merker hun.

Til Malaga

Spansk lærte hun først på St.Olav videregående. Så fikk hun intensivkurs av seksåringer i Costa Rica, der Ellen jobbet et halvt år i barnehage.  Deretter gikk ferden til NTNU, der studenten lærte seg mange nyttige ord og vendinger da hun danset salsa med spanske venner.

I uke 6 drar denne gjengen til Malaga. Ferden er godt planlagt.¡No habrá sorpresas!

Mer om språkkonkurransen: