I norgestoppen i fysikk

Viljar Andersen Gjerstad i 3STC erobret førsteplass i første runde av Fysikkolympiaden.  Hele fem elever fra Katedralskolen går videre til andre runde i Fysikkolympiaden. Viljar Andersen Gjerstad scoret fullt hus i første runde, en prestasjon kun to andre fysikkelever greide.

- Jeg tror jeg har visse sjanser til å nå den nasjonale finalen, sier Viljar beskjedent. Til finalen må han kvalifisere seg i andre runde 2. februar.

Heller ikke Øystein Engan Maude er skremt med tanke på andre runde. Mens Viljar høstet 36 poeng, greide Øystein 32.

De tre andre fra skolen som kvalifiserte seg til videre tevling, er Brage Vik, Ulrik Pettersen og Aleksander Østensen. Alle fem går i tredje klasse, og laginnsatsen plasserte Katedralskolen blant Norges beste videregående skoler.

Fysikk er et fag som regnes for vanskelig. Hvordan bli flink i det? Øystein mener det grunnleggende er å lære seg å jobbe med matematiske modeller. Faget er mattetungt, og det kreves både talent og hardt arbeid for å bli god.

På resultatlista fra Fysikkolympiadens første runde er det svært langt mellom jentenavnene. I gruppen som har fysikk programfag i vg3, der alle de nevnte fem fra skolen sitter under lektor Jostein Tjensvolds kateter, er det bare et par jenter. Hvorfor denne guttedominansen?

Viljar og Øystein tror det har med interesse å gjøre, og kanskje også tilfeldigheter. Å utrope jentehjerner til mindre mottakelige for fysikkfaget, holder de seg klokelig unna.

De 17-20 beste i runde 2 får være med i den nasjonale finalen i mars, da det blir en ukes kurs på Universitetet i Oslo før selve finaleomgangen. De fem ypperste derfra går til den internasjonale finalen i Litauen i juli.

Og Viljar og Øystein, hvor skal de hen etter eksamen til våren? Begge farer til NTNU. Viljar vet ikke om han skal velge matte- eller fysikkstudier i første omgang, mens Øystein har bestemt seg for nanoteknologi.

Den årlige Fysikkolympiaden arrangeres av Norsk fysikklærerforening, i samarbeid med Skolelaboratoriet ved Fysisk institutt, UiO. Her er tevlingens hjemmeside, der du kan se oppgavene våre gutter fikk.

Les mer: Viljar tok forrige skoleår niendeplass i Abelkonkurransen