International language competition 2023

ILC er en språk- og kulturkonkurranse for ungdomsskoler og videregående skoler. I fjor kom vi til finalen i både fransk og spansk. Amelie (3MDG) og Lidia (3STC) vant førsteplassen i spansk, og fikk reise til Sevilla på språkkurs. Kim tok seieren i tysk morsmålskategori. Klarer vi å gjenta suksessen i år?

I år melder vi på alle elever i Vg1 og Vg2, i fransk, spansk og tysk fremmedspråk. Vi har også med elever i kategorien for morsmål i de samme språkene.

- Det er et godt opplegg for alle elevene, men det er selvfølgelig ekstra kjekt for de som kommer til finalen, sier fransklærer Grete Clarke. I følge spansklærer Valeria, som også fikk være med til Sevilla, melder elevene at deltakelse i konkurransen er "spennende, god motivasjon til å finpusse på spansken og en nervepirrende, men kjekk opplevelse".

Hvem vet, kanskje noen oppdager at de blir overraskende varme om hjertet når de gir seg i kast med oppgavene? Kim hadde ikke tenkt å melde seg på en gang - se hvordan det gikk!

Her kan du lese om Amelie og Lidias opplevelser i Sevilla

International Language Competition (ILC) er en språk- og kulturkonkurranse for ungdomsskoler og videregående skoler. Mundolingue er arrangør og Cappelen Damm er hovedsamarbeidspartner. Konkurransen blir gjennomført i samarbeid med ItsLearning. ILC er Skandinavias største språkkonkurranse i språkene tysk, fransk, spansk og engelsk.  Etter å ha hatt stor suksess flere år i Sverige og Danmark, kom konkurransen til Norge i 2020.

Vårt primære formål er å oppmuntre ungdommer til videre språkstudier. Vi vil også at ungdommer får økt interesse for å skaffe seg kunnskap om kulturelle aspekter, historie og generelle relevante sosiale forhold i de landene hvor målspråket snakkes.

Vi vil fremme en sunn konkurranseånd mellom de forskjellige skolene i landet, og skape et nettverk med mulighet for utveksling av kunnskap og didaktiske idéer blant fremmedspråklærere.
Vi ønsker å oppmuntre arbeidet med dypere språkkunnskaper.

Ved ILC sine prøver vil studentene ikke bare bli utfordret på sine ferdigheter i grammatikk, vokabular og kulturkunnskap, men også på deres ferdigheter i lytteforståelse og interaksjon. Se mer informasjon på ILCs hjemmesider.