Jenny til topps i Unge Forskere

På video-overføring utropes Jenny Cecilie Helgeland Lund til vinner av en førstepris. Juryen var "mektig imponert" av hennes arbeid. Med en tekst om lukkede sekter vant Jenny Cecilie Helgeland Lund førstepris i Unge forskere.-Jeg har ikke helt tatt dette inn over meg ennå. At jeg vant en førstepris, skjønner jeg vel først når premien er kommet inn på konto, sier Jenny, som går i 3STA.

Prisen og 15.000 kroner fikk hun i humanistisk klasse, der Katedralskolen hadde tre jenter til i finalen. Greta Friederike Schimanski, 3STE, og Eivor Strømme Wersland, 3MDG, sikret seg andrepris, mens Tonje Aurdal Åsheim, 3STE, vant en tredjepris. Premiene er henholdsvis 10.000 og 7000 kroner.

11 finalister

Det var til sammen 11 finalister i humanistisk klasse for elever på videregående. Alle ble premiert. Jenny Cecilie Helgeland Lund vant én av de tre førsteprisene som ble delt ut i denne klassen.

Siden viruset har fått Norge til å mure seg inne, skjedde årets premieutdeling pr. livestream på video. Våre fire jenter ble selvsagt begeistret over premiene, men en enda større glede overkvinnet Eivor Strømme da beskjeden kom om at finaleplassen var sikret.

-Jeg har lagt ned mye arbeid i teksten, og da er det jo flott at juryen har sett noe ekstra i den, sier Eivor. Hun går på danselinjen og er nok et bevis på at elevene der ikke bare har det i beina. Til høsten regner hun med å studere dans, kanskje på UiS.

Thriller

Greta Friederike Schimanski er også veldig glad for anerkjennelsen hun fikk. Å se på overføringen fra premieutdelingen i Oslo var en ordentlig thriller på Netflix-nivå, forstår vi henne rett. Til høsten reiser hun til Sør-Amerika for å ta et årsstudium i spansk.

Tonje Aurdal Åsheim hadde ikke regnet med premiering da hun sendte inn oppgaven til konkurransen. Nå gleder hun seg ikke bare over sin egen premie, men over skolens flotte innsats. Fra kommende årsskiftet begynner hun i militærpolitiet i Hæren, og der trengs det utvilsomt en tidligere fotballkeeper som er fast i klypene.

Støtte

Førstepremievinner Jenny takker sin lærer og veileder Torgrim Gram Økland.

-Han ga meg all mulig støtte, og jeg hadde aldri greid å skrive en såpass god tekst hvis han ikke hadde presset meg til det, røper Jenny. Til høsten begynner hun på filmlinjen på Danvik folkehøgskole i Drammen.

Finalistene i Unge forskere får vanligvis reise til Oslo med hotellopphold og festmiddag i forbindelse med premieutdelingen. Tur til hovedstaden blir det når viruset har trukket seg tilbake, lover arrangæren.

Mer om oppgavene til finalistene fra Katedralskolen her:

Resultatene i Unge forskere-konkurransen finner du her: