Til deg som skal søke videregående

Lurer du på hvilken videregående skole du skal søke på? Ved Stavanger katedralskole finner du både kunnskap og venner, midt i Stavanger sentrum!

Tradisjoner, unikt miljø og elevengasjement

Stavanger katedralskole er en av landets eldste skoler. Faktisk fyller vi snart 200 år! Men selv om skolen er gammel, er vi høyst levende. Her vil du oppleve et svært aktivt og inkluderende elevmiljø med egen skoleavis, skoleteater, kalkulatorklubb, badeklubb, kunstpauser, musikaloppsetninger og mye mer. Skolen er kjent for stor takhøyde - her kan du være deg selv. Som elev ved Stavanger katedralskole får du en helt unik tilhørighet til en lang tradisjon og gjennom å være elev hos oss kan du få både minner og venner for livet. Det finnes mange grunner til å velge Stavanger katedralskole:

Vi har og er  alt. Pluss litt til

Hos oss kan du velge mellom flere utdanningsprogram

Studiespesialiserende og forskerlinje på Kongsgård: Her kan du velge mellom mange ulike fag, både innenfor realfag, språkfag og samfunnsfag. Du kan også velge mellom teoretiske fag eller mer praktiske fag, eller en kombinasjon. Hva med breddeidrett og kjemi? Eller psykologi og arabisk? Er du spesielt glad i språk, kan du få fordypning og ekstrapoeng i både fransk, spansk og tysk. Og hvis du vil rendyrke realfagsinteressen din, kan du velge forskerlinjen.

Som elev ved studiespesialisering, har du mulighet til å velge "full realfagspakke", det vil si matematikk, kjemi, fysikk og biologi. I tillegg har vi noen spesielle programfag, som X-matte og nivå III i fremmedspråkene. Og som eneste skole i landet tilbyr vi arabisk!

Musikk, dans og drama i Bjergsted: Her kan du velge å fordype deg i enten musikkfag, dansefag eller dramafag. Hva med å spille og synge sammen hver uke på musikk, få daglig dansetrening på dans, eller å jobbe med varierte sjangre og skuespillerstiler på drama, samtidig som man får generell studiekompetanse?

Ved å være elev hos oss, får du et stødig faglig fundament for det du velger videre, uavhengig av hva det måtte være og uavhengig av om du velger studiespesialiserende eller musikk, dans og drama.

Vi har og er  alt. Pluss litt til

Studspes og forskerlinje på Kongsgård  Musikk, dans og drama i Bjergsted

Kontakt oss for mer informasjon

For mer informasjon og spørsmål om skolen og våre tilbud, ta kontakt med rådgiverne våre:

• Musikk, dans og drama i Bjergsted: Kristin Hvidsten
  • Studiespesialisering på Kongsgård: Bente Stausland Skartveit og Torgrim Økland

Chat med oss